Nadat in 2014 het "serverpark" van de gemeente is vernieuwd, zijn in 2015 alle werkplekken opnieuw van hardware voorzien. Op alle bureaus staan nu zogenaamde "thin-clients". Deze thin-clients geven toegang tot een virtuele werkplek op de servers. Voordeel hiervan is dat het beheer van de werkplekken veel eenvoudiger is geworden. De werkplekken zijn tegelijkertijd voorzien van "single-sign-on" hardware en software, waarmee inloggen op het systeem eenvoudiger en veiliger is geworden.
Informatiebeveiliging is onder andere vanwege de gemeentelijke taken in het sociale domein nog belangrijker geworden dan voorheen. Begin 2015 is het Informatiebeveiligingsbeleid vastgesteld, later in het jaar is ook het Informatiebeveiligingsplan vastgesteld. Het Informatiebeveiligingsplan vormt de basis voor de acties die uitgevoerd moeten worden (vanaf 2016) om de informatiebeveiliging naar een hoger niveau te brengen.
Voor wat betreft de gemeentelijke informatievoorziening wordt het gegevens- en informatiebeheer steeds belangrijker. De gemeente is één van de vele partners in de keten van overheidsinstellingen. Door slim gebruik te maken van basisregistraties hoeven we als gemeente veel gegevens niet zelf vast te leggen en bij te houden, maar maken we gebruik van de registraties van andere overheden. In 2015 zijn we als gemeente aangesloten op het nieuwe handelsregister zodat we altijd beschikken over de meest actuele bedrijfsgegevens.
Ter ondersteuning van de processen in de jeugdzorg en voor de WMO is er in 2015 nieuwe software in gebruik genomen. Voor wat betreft de persoonsgegevens is deze applicatie aangesloten op het burgerzakensysteem. De verdere integratie van deze software gaat in 2016 plaats vinden.