Programma 9.

Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

De gemeente moet beschikken over een actueel ruimtelijk- en omgevingsbeleid. Hiermee wordt ingespeeld op wettelijke kaders en maatschappelijke ontwikkelingen. Ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Wij betrekken en stimuleren maatschappelijke partners bij het vormgeven en uitvoeren van ons beleid.

Financien

Begroot na wijziging
€ -1.445.242
Realisatie
€ -1.264.667
Resultaat
€ 180.575
Wat heeft het gekost?

Prestaties 2015

9.1 Ruimtelijke ontwikkelingenVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Actualisatie extern veiligheidsbeleid.100%
Ontwikkelen van een (stedenbouwkundige) visie voor het centrumgebied van de kern Dalfsen.25%
Plannen cichoreifabriek en Witte villa afronden en starten met de bouw, inclusief de aanleg van de wandelpromenade langs de Vecht.100%
Realisatie van een evenemententerrein in Oudleusen.75%
Toelichting

Realisatie van het evenemententerrein is afhankelijk van de vaststelling van het bestemmingsplan Muldersweg en invulling van de wensen vanuit Oudleusen zelf (o.a. ijsbaan). De verwachting was om het bestemmingsplan eind mei 2015 door de raad te laten vaststellen. Overleg met de provincie over regionale woonbehoefte (ladder duurzame verstedelijking) en op basis daarvan nadere onderbouwing van de woonbehoefte door de gemeente zijn zeer recent afgerond en moeten nog formeel worden vastgelegd in prestatieafspraken. Dit is in het eerste kwartaal 2016 gedaan. Daadwerkelijke realisatie van het evenemententerrein in 2015 is hierdoor niet mogelijk geweest.

In kaart brengen van de gevolgen van de demografische ontwikkelingen voor onze beleidsvelden, voorzieningen en (wettelijke) taken.100%
Toelichting

Februari 2015 zijn over dit onderwerp concrete afspraken gemaakt in het presidium. Deze afspraken zijn uitgevoerd, daarom is hier gekozen voor groene kleur en 100% voortgang. Dit betekent echter niet dat de gevolgen van demografische ontwikkelingen voor beleidsvelden, voorzieningen en wettelijke taken in kaart zijn gebracht. In overleg met het presidium is ervoor gekozen een raadsessie met Trendbureau te organiseren, vooral ingestoken op bewustwording en duiding. Op 5 oktober 2015 is raadscommissie geïnformeerd over het volgende collegebesluit: 1) Keuze voor gebruik prognosemethodiek Primos bij het in kaart brengen van demografische ontwikkeling. Nieuw beleid wordt getoetst aan demografische ontwikkelingen, maar demografische ontwikkeling als zodanig zijn niet eigenstandig onderwerp van beleid. 2) Eerste helft 2016 wordt een werkwijze ontwikkeld om cijfers van demografische ontwikkelingen actueel te houden en de trends kenbaar te maken in de organisatie (= vervolgopdracht).

Actualiseren van de Nota Grondbeleid 2012-2016.100%
9.2 VolkshuisvestingVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Evaluatie en actualisatie van de Woonvisie gemeente Dalfsen.75%
9.3 GebiedsontwikkelingVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Inzetten op vervolg LEADER (POP3).100%
Uitwerken samenwerking programma Ruimte voor de Vecht en ontwikkelingen in het Vechtdal initiëren en/of faciliteren.100%
Leefbaarheidsinitiatieven van burgers en organisaties ondersteunen.n.v.t.
9.4 LandschapsbeleidVoortgangRealisatieBudgetToelichting
(Groene en belevings-) initiatieven van burgers/organisaties ondersteunen100%
Uitvoeren regeling Groene en Blauwe Diensten (aanleg, herstel en onderhoud landschappelijke elementen)100%

Prestaties voorgaande jaren

9.1 Ruimtelijke ontwikkelingenVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Verdere ontwikkeling Waterfront.100%
Vaststelling bestemmingsplan woonuitbreidingsgebied voor de kern Oudleusen.75%
Toelichting

De verwachting was het bestemmingsplan eind mei 2015 door de raad te laten vaststellen. Overleg met de provincie over regionale woonbehoefte (ladder duurzame verstedelijking) en op basis daarvan nadere onderbouwing van de woonbehoefte door de gemeente zijn zeer recent (eind 2015) afgerond, maar moeten nog formeel worden vastgelegd in prestatieafspraken. Dit is het eerste kwartaal 2016 gedaan. Vaststelling van het bestemmingsplan in 2015 is niet mogelijk geweest. Wij denken dat het bestemmingsplan Muldersweg in mei 2016 door de raad kan worden vastgesteld.

Vaststelling bestemmingsplan woonuitbreidingsgebied Oosterdalfsen (wonen).100%
Ontwikkelen van een beheersplan per bestemmingsplan (basisplan) om ontwikkelingen en/of wijzigingen digitaal vast te leggen zodat actualisering van deze plannen nog makkelijker en sneller kan. Het beheersplan wordt alleen intern gebruikt.0%
Toelichting

Door andere prioriteiten zoals het verzamelplan buitengebied en het lean proces "bestemmingsplan uitbreiding kern Oudleusen" is dit interne beheersplan niet opgepakt (rapportage rekening 2014). Er wordt voorlopig afgezien van het maken van een beheersplan.

9.5 WoningbouwVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Uitgifte van bouwkavels voor woningbouw in sociale en vrije sector.100%
Toelichting

De opbrengsten blijven achter omdat het langer duurt voordat de kavels worden afgenomen en betaald. De verkoop van de eigen woning vergt meer tijd, maar ook de eisen voor verkrijging van hypotheek spelen hierin een rol.

Uitvoeren van het vastgestelde woonbeleid.100%
Uitvoering geven aan prestatieafspraken met woningcorporaties en provincie. (nieuwbouw huurwoningen woningcorporaties)0%
Toelichting

Prestatie is conform tweede bestuursrapportage komen te vervallen.

Indicatoren

9.1 Ruimtelijke ontwikkelingenBronNulmetingBegroot 2015Stand december 2015Toelichting
Twee actuele Structuurvisies voor het totale grondgebied van de gemeente (1 voor de kernen en 1 voor het buitengebied)Wet ruimtelijke ordening Missie/visie2 (2013)22
Percentage van het grondgebied belegd met actuele bestemmingsplannen BuitengebiedWet ruimtelijke ordening Missie/visie100%100%100%
Percentage van het grondgebied belegd met actuele bestemmingsplannen KernenWet ruimtelijke ordening Missie/visie100%100%100%
Aantal bestemmingsplannen: Buitengebied, kernen en recreatiegebieden (basisplannen)Intern8 (2013)87
9.2 VolkshuisvestingBronNulmetingBegroot 2015Stand december 2015Toelichting
Aantal nieuwe verblijfsobjecten met woonfunctieCBS/Gemeente103 (2014) totaal = 11.23775154
Toelichting

Aantal is inclusief 50 (zorg)appartementen bij Hulstkampen in Nieuwleusen.

Aantal nieuwe startersleningen per jaarGemeente28 (2014) totaal = 1463022
Toelichting

Het aantal verleende startersleningen blijft achter bij het begrote aantal. De aanpassing van de startersregeling (per 1-1-2015), waardoor deze alleen nog van toepassing is op bestaande woningen, en de aanstaande uitgifte in de nieuwe woonwijk Oosterdalfsen zijn hiervan mogelijk de reden.

9.3 GebiedsontwikkelingBronNulmetingBegroot 2015Stand december 2015Toelichting
Tevredenheid van Dalfsenaren over wonen in het Vechtdal (uitgedrukt in een rapportcijfer)Vechtdal beleving onderzoek 2-jaarlijks8,2 (2013)8,28.3
Percentage van de Dalfsenaren die het aantrekkelijk vindt om in het Vechtdal te recreërenVechtdal beleving onderzoek 2-jaarlijks91% (2013)91%95%
9.4 LandschapsbeleidBronNulmetingBegroot 2015Stand december 2015Toelichting
Totale hoeveelheid (hectares) landschapselementen onder contract via regeling Groene en Blauwe dienstenLOP Landschap Overijssel42,2 ha (2013)52,3 ha52,3 ha
Toelichting

Hectares gehaald voor GBD 2014-2015

Wat heeft het gekost?

ProgrammaonderdeelRekening 2014Begroting 2015
Primitief
Begroting 2015
(Na wijzigingen)
Rekening 2015Saldo 2015
Lasten-4.316-5.313-5.877-8.441-2.564
Baten2.2653.7154.0588.4804.422
Saldo van lasten en baten-2.051-1.597-1.818391.858
Stortingen in reserves-908-147-237-1.840-1.603
Onttrekkingen aan reserves2.355226611537-74
Resultaat-604-1.519-1.445-1.265181

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Analyses

Jaar 2015. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.

Primitieve begrotingGewijzigde begrotingRealisatieVerschil
ProgrammaonderdeelLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo
Natuurbescherming-7111-60-7111-60-522518-4-45150857
Ruimtelijke Ordening-95655-901-94355-888-855110-7458855143
Woning-exploitatie/woningbouw-593-593-880-30-3
Stads- en dorpsvernieuwing-1446-138-13021-109-10423-8226228
Overige volkshuisvesting-1.12813-1.116-1.281103-1.179-1.13992-1.046143-11132
Baten bouwvergunningen0615615041541505665660151151
Bouwgrondexploitatie-3.0083.0080-3.4463.4460-5.8137.1631.350-2.3673.7171.350
Salso voor bestemming-5.3133.715-1.597-5.8774.058-1.818-8.4418.48039-2.5644.4221.858
Storting in reserves-1470-147-2370-237-1.8400-1.840-1.6030-1.603
Onttrekking aan reserves0226226061161105375370-74-74
Saldo na bestemming-5.4603.941-1.519-6.1144.669-1.445-10.2819.017-1.265-4.1674.348181

Specificatie van het resultaat

Verschillen ten opzichte van de begroting 2015. Positieve waarde is voordeel. Bedragen x € 1.000.

ProductDirecte L&BToerekeningen kapitaallastenToerekeningen urenSaldo van lasten en batenReserve- mutatiesResultaat
Natuurbescherming570057057
Ruimtelijke Ordening143001430143
Woning-exploitatie/woningbouw-300-30-3
Stads- en dorpsvernieuwing280028028
Overige volkshuisvesting1420-101320132
Baten bouwvergunningen151001510151
Bouwgrondexploitatie-2.3363.2244631.35001.350
Mutaties reserves functie 0/90000-1.677-1.677
Totaal programma-1.8193.2244531.858-1.677181

Analyse van het resultaat

Natuurbescherming

€ 57.000 V

Doordat er minder leges in verband met kapvergunningen zijn ontvangen ontstaat er een nadeel van € 5.000. Daarnaast is er een afrekening geweest van Landschap Overijssel inzake de Groen Blauwe Diensten wat een voordeel oplevert van € 62.000.

Ruimtelijke ordening

€ 143.000 V

Er is voor € 50.000 meer aan leges ontvangen. Dit wordt veroorzaakt door veel principe verzoeken van particulieren voor medewerking bestemmingsplanherziening en rood voor rood en vab. Er zijn in 2015 twee verzamelplannen ingediend, van waaruit 8 definitieve initiatieven in behandeling zijn genomen. Als laatste geldt dat we kostendekkende leges inclusief advieskosten in rekening brengen. Het budget gebiedsgerichte projecten is voor € 90.000 niet besteed. Voorgesteld wordt om dit bedrag in te zetten in 2017 voor de project Ruimte voor de Vecht.

Stads- en dorpsvernieuwing

€ 28.000 V

Dit betreft voornamelijk een incidenteel budget voor de ontwikkeling van de woonvisie. Hiervoor is een voorstel tot budget overheveling gemaakt.

Overige volkshuisvesting

€ 132.000 V

In 2015 zijn er door de veiligheidsregio geen controles uitgevoerd op gebruiksvergunning plichtige bouwwerken die behoren tot het basispakket. Er is daarom voorgesteld de uren die door de veiligheidsregio besteed zijn aan niet complexe bouwwerken en bepaalde evenementen niet door te berekenen (resp. 444 en 320 uur). Om de gemaakt afspraken m.b.t. de planning van de Veiligheidsregio rond de uitvoering van werkzaamheden met betrekking tot het basistakenpakket beter te borgen en te controleren zijn er eind 2015 begin 2016 intern afspraken gemaakt. De voortgang van de planning zal in het vervolg maandelijks tijdens het handhavingsoverleg worden doorgenomen en waar nodig worden bijgestuurd. Daarnaast is de inhuur van expertise (controleberekeningen op constructieberekeningen) dit jaar beperkt gebleven.

Baten bouwvergunningen

€ 151.000 V

In de tweede bestuursrapportage is een nadeel van € 200.000 op baten bouwvergunningen gerapporteerd. Het aantal aanvragen (met name grote projecten) heeft zich hersteld in het laatste kwartaal, waardoor het resultaat € 100.000 lager uitkomt dan origineel begroot. Verder bestaat dit voordeel uit bijna € 50.000 uit ontvangen statiegelden.

Bouwgrondexploitatie

€ 1.350.000 V

Conform de actualisaties MPG 2016 is in 2015 is voor totaal € 334.000 afgewaardeerd.
Naast de afwaarderingen zijn er ook diverse grondexploitaties die in een afrondende fase zitten of waarvoor nagenoeg geen kosten meer gemaakt behoeven te worden. Ook hebben er verkopen plaatsgevonden. Het positief resultaat bedraagt € 1.684.000.

Mutaties reserves functie 9

€ 1.677.000 N

De nadelen binnen de mutaties reserves hebben direct te maken met de voordelen binnen bouwgrondexploitatie, ruimtelijke ordening en overige volkshuisvesting.