Lokale heffingen

Algemeen

In de gemeente Dalfsen is het beleid rond de lokale heffingen gebaseerd op de uitgangspunten van het bestuursprogramma 2014 – 2018.

In het bestuursprogramma is ten aanzien van het financiële beleid het volgende opgenomen:

"De gemeentelijke financiën zijn in de afgelopen jaren gevoeliger voor fluctuaties geworden, onder meer door de economische onvoorspelbaarheid. Het volume zal door de decentralisaties in de komende jaren aanzienlijk toenemen. Dit kan ook inhouden dat ons risicoprofiel toeneemt. Een sluitende en reële meerjarenbegroting is voor ons het uitgangspunt. Dalfsen blijft daarom een verstandig en gezond financieel beleid voeren. De lasten moeten in verhouding staan tot de kwaliteit van gemeentelijke diensten en voorzieningen".

Voor zover bepaalde zaken niet in het document zijn benoemd, wordt de ingezette beleidslijn gecontinueerd.
Deze uitgangspunten zijn:

  1. de jaarlijkse trendmatige stijging van de tarieven dient als correctie op de inflatie en is in meerjarenperspectief voor 2015 vastgesteld op 1,00 %;
  2. er is een tariefsdifferentiatie tussen woningen en niet woningen bij de OZB;
  3. de kwijtscheldingsmogelijkheden voor de burger worden optimaal benut;
  4. er wordt een actief informatiebeleid nagestreefd;
  5. leges en tarieven dienen zoveel mogelijk kostendekkend te zijn.

Kwijtscheldingsbeleid
In de gemeente Dalfsen is het mogelijk om volledige dan wel gedeeltelijke kwijtschelding te verkrijgen voor de OZB, hondenbelasting, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Voor de afvalstoffenheffing geldt dat kwijtschelding slechts mogelijk is voor het vastrecht en een bedrag, gebaseerd op het gemiddelde aantal ledigingen. Bij de hondenbelasting is alleen voor de belasting voor de eerste hond kwijtschelding mogelijk.
In totaal is er een bedrag van ongeveer € 47.000 gemoeid met het huidige kwijtscheldingsbeleid. Bij de beoordeling van de verzoeken om kwijtschelding hanteert de gemeente de zogenaamde 100% norm. Inwoners die twee jaar of langer zijn aangewezen op een bijstandsuitkering krijgen automatisch kwijtschelding. De gemeente meldt dit aan het waterschap, zodat ook het waterschap automatisch kwijtschelding aan deze mensen verleent.

Kostendekkende tarieven

De “grote belastingen” als afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn hierbij het meest in het oog springend. Jaarlijks wordt aan de hand van de kosten een becijfering gemaakt van de hoogte van de benodigde opbrengsten. Bij beide belastingen worden grote tariefschommelingen afgevlakt door te werken met een voorziening. Voor “kleine belastingen” als de diverse legessoorten mogen maximaal kostendekkende tarieven worden gevraagd.

Wet waardering onroerende zaken

De WOZ-waarde dient jaarlijks opnieuw bepaald te worden. Om dit te kunnen doen, worden er procesmatig object- en marktgegevens bijgehouden en verwerkt. In 2013 heeft er een nieuwe aanbesteding plaatsgevonden. Met het huidige taxatiebureau is een nieuw contract afgesloten dat, gelet op de overgang van de belastingtaken naar het belastingkantoor GBLT, voor het jaar 2015 is verlengd.

Zoals bekend wordt de uitvoering van de Wet WOZ bij de gemeente gecontroleerd door de Waarderingskamer. In het rapport van bevindingen wordt de weergave van de inspectie weergegeven. Het eindoordeel bestaat uit vier categorieën te weten:
1. de uitvoering verloopt goed
2. de uitvoering verloopt naar behoren
3. de uitvoering kan worden verbeterd
4. de uitvoering moet dringend verbeterd worden.

Tijdens de laatste inspectie, augustus 2015, was het oordeel goed.

Tarievenbeleid 2015

Afvalstoffenheffing
Voor 2015 waren de ledigingstarieven gelijk aan die van 2015. Het vastrecht is verhoogd van € 90 naar € 100, conform het raadsvoorstel 'Omgekeerd inzamelen 1e en 2e fase', september 2014.

Hondenbelasting
De opbrengst van de hondenbelasting komt ten goede aan de algemene middelen. Hondenbelasting wordt geheven per hond, voor iedere hond boven het aantal van 1 binnen hetzelfde huishouden wordt anderhalf maal het tarief in rekening gebracht. In 2015 is rekening gehouden met de trendmatige tariefsverhoging van 1%.

Leges
Voor 2015 is een trendmatige aanpassing van 1% doorgevoerd.

Onroerende zaakbelastingen (OZB)
Voor 2015 is rekening gehouden met een trendmatige verhoging van 1% en met areaaluitbreiding door nieuwbouw.

Precariobelasting
De tarieven voor de precariobelasting zijn in 2015 verhoogd met 1%.

Rioolheffing
Het tarief voor 2015 is gelijk aan het tarief voor 2014, € 132.

Toeristenbelasting
Voor 2015 is het tarief per overnachting gehandhaafd op € 0,85.

Onderstaand het overzicht met de belastingopbrengsten 2015

Mate van kostendekkendheid
Voor de lokale heffingen geldt als wettelijke norm dat deze, op begrotingsbasis, niet boven het niveau van kostendekkendheid uit mogen komen. In onderstaande opstelling, op basis van de jaarrekening, het overzicht van de mate van kostendekkendheid van de volgende heffingen:

Lasten

Baten

% kostendekkendheid

1. Rijbewijzen en Reisdocumenten

302.050

210.582

70

2. Omgevingsvergunning (bouwen)

638.490

565.766

89

3. Begraafplaatsen

351.727

228.014

65

4. Riolering

488.558

1.382.336

283

5. Huishoudelijk afval

2.301.000

1.563.520

68

Ad 1 Rijbewijzen en Reisdocumenten.
De tarieven voor de rijbewijzen en reisdocumenten worden door het Rijk vastgesteld. Dit betekent dat de gemeente beperkt invloed heeft om te streven naar een volledige mate van kostendekkendheid.

Ad 2 Omgevingsvergunning (bouwen).
Bij het berekenen van de tarieven voor 2016 zullen deze gegevens meegenomen worden om te komen tot een volledige mate van kostendekkendheid.

Ad 3 Begraafplaatsen.
Gelet op het feit dat de begraafplaatsen een parkachtig karakter hebben is een hogere mate van kostendekkendheid moeilijk te realiseren.

Ad 4 Riolering.
Het saldo van het product riolering en waterzuivering bedraagt € 489.000. In kader van kostendekkendheid is dit bedrag (met uitzondering van het bedrag voor apparaatskosten) verhoogd met 21% btw. De hogere opbrengst (€ 839.374) wordt toegevoegd aan de spaarvoorziening, zodat in de toekomst investeringen hieruit gerealiseerd kunnen worden. Daarnaast is, conform de nota reserves en voorzieningen 2015-2018, de reserve Riolering gestort in de voorziening (€ 100.000). Op het product riolering wordt de storting in de voorziening meegenomen als kosten. Dit wordt meegenomen in het nieuwe GRP.

Ad 5 Huishoudelijk afval.
Het saldo van het product afvalverwijdering/verwerking bedraagt € 1.117.000. Het totaal aan lasten op dit produkt is € 2.301.000, de baten die hierop verantwoord worden zijn ontvangsten van bijvoorbeeld plastic-inzameling. Daarnaast is ook de onttrekking uit de voorziening (ten bedrage van € 603.588) ook als voordeel binnen dit produkt opgenomen. De baten zoals hierboven vermeld (€ 1.563.520) zijn de leges die ontvangen zijn in het kader van huishoudelijk afval.