Programma 3.

Beheer openbare ruimte

Het programma omvat de zorg voor de aanleg en het onderhoud van alle voorzieningen die in de openbare ruimte aanwezig zijn, zoals wegen, openbaar groen, speelplaatsen, volkstuinen, openbare verlichting en onderhoud gebouwen.

Financien

Begroot na wijziging
€ -4.541.539
Realisatie
€ -4.620.017
Resultaat
€ -78.478
Wat heeft het gekost?

Prestaties 2015

3.1 MobiliteitVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Actualiseren en uitvoering geven aan het GVVP.75%
3.2 VerkeersveiligheidVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Inventariseren onveiligheidsgevoelens.100%
De verbeteringen meenemen in het op te stellen gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP).75%
De eigen buurt/straat veiliger maken door het inrichten van 30 km zones.100%
Locaties waar ongevallen gebeuren veiliger inrichten50%
Toelichting

Korte termijn maatregelen kruispunt Buldersweg-Beatrixlaan zijn klaar. Aanpak voor de lange termijn en de financiering daarvan krijgen een plaats in het nieuwe Uitvoeringsprogramma GVVP.

3.3 Nota Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR)VoortgangRealisatieBudgetToelichting
Vaststellen en uitvoeren nota integraal beheer openbare ruimte (IBOR).75%
Toelichting

Besluitvorming over het voor te stellen onderhoudsniveau vergt meer tijd dan voorzien.

3.4 GroenstructuurplanVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Uitvoeren nota integraal beheer openbare ruimte (Groenstructuurplan)100%
Uitvoeren projecten groenstructuurplan 2013-201775%
Toelichting

Een aantal projecten uit het Groenstructuurplan is doorgeschoven naar 2016 in verband met vertraging doordat burgerparticipatie meer tijd en overleg heeft gekost. Als gevolg van de flora- en faunawetgeving zijn een aantal projecten verder in de tijd komen te staan (seizoensgebonden uitvoeringsmogelijkheid).

3.5 VerkeerVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Planvorming Rechterensedijk (station - bocht )75%
Planvorming N3550%
Planvorming N34075%
Planvorming N37775%

Prestaties voorgaande jaren

3.2 Openbare verlichtingVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Beheerplan opstellen100%
Aanbesteding houden voor de uitvoering van het jaarlijks onderhoud en schadereparaties100%

Indicatoren

3.2 VerkeersveiligheidBronNulmetingBegroot 2015Stand december 2015Toelichting
Aantal als onveilig ervaren fietsroutes inventariseren (%veilig)Bestuursprogrammainventariseren30%100%
Toelichting

Inventarisatie is afgerond. De uitkomst via burgerpanel is dat van de in het bestuursprogramma genoemde routes alleen de Haersolteweg inderdaad als matig veilig wordt ervaren. Door de ondervraagden wordt die route als 51% veilig tot neutraal ervaren en voor het andere deel als onveilig. Voor de Oude Oever ligt het aandeel 'veilig-neutraal' hoger, namelijk op 89% en bij sportpark Heidepark op 74%. De scholierenroutes van en naar Zwolle en Nieuwleusen scoren alle (ruim) boven de 70%. De scores geven richting aan de prioritering van projecten voor fietsvoorzieningen in het nieuwe GVVP.

Optimaliseren van 30 km zones, jaarlijks 1 project (aantal)Bestuursprogramma-11
Toelichting

Alle gebieden in de gemeente die binnen de bebouwde kom liggen, ook de kleinere kernen en buurtschappen, zijn enkele jaren geleden ingericht als 30 km/uurzones. Vanuit het landelijke programma Duurzaam Veilig is dat op een sobere manier gebeurd. Nu de zones enkele jaren functioneren, wordt duidelijk waar iets meer dan die sobere inrichting gewenst is. Daarom staat in het Uitvoeringsprogramma GVVP jaarlijks een project 'Optimalisatie Duurzaam Veilig' opgenomen. In 2015 zijn er snelheidsremmende maatregelen op de Beatrixlaan in Nieuwleusen gekomen.

Minder ongevallen (% daling)GVVP en streefaantal 2020 Nota MobiliteitLangjarige cijfers5%- *
Toelichting

*De landelijke ongevallenregistratie door politie is verbeterd. Hierdoor zijn meer ongevallen in de boeken gekomen dan voorgaande jaren. Ook in onze gemeente is dat effect zichtbaar. Het aantal ongevallen is in 2014 (= meest recente jaarcijfer) ten opzichte van 2009 namelijk met zo'n 2% gestegen. De beoogde daling van 5% (werkelijke ongevallen) is hierdoor in cijfers niet gehaald. De inzet op preventie, vanuit het Aktieplan Verkeersveiligheid, laat zich moeilijk vertalen in percentages 'ongevallen die voorkomen zijn'. Vanwege het externe effect van de ongevallenregistratie is de score geen aanleiding voor een wijziging van het verkeersbeleid.

3.3 Nota Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR)BronNulmetingBegroot 2015Stand december 2015Toelichting
Beeldkwaliteit (% dat voldoet)N.v.t.n.t.b.n.t.b.
3.4 GroenstructuurplanBronNulmetingBegroot 2015Stand december 2015Toelichting
Centrumzone en bijzondere elementen, beeldkwaliteit A (% dat voldoet)PlanTerra rapportage66%66%66%
Woonzones en bedrijventerreinen, beeldkwaliteit B (% dat voldoet)PlanTerra rapportage93%93%93%
Uitvoering projecten GSP 2013 - 2017 (% uitgevoerd)GSP 2013 - 201720%45%40%
Toelichting

Een klein deel van de projecten uit 2015 wordt doorgeschoven naar 2016.

Wat heeft het gekost?

ProgrammaonderdeelRekening 2014Begroting 2015
Primitief
Begroting 2015
(Na wijzigingen)
Rekening 2015Saldo 2015
Lasten-5.736-5.150-5.350-6.061-711
Baten2419219727477
Saldo van lasten en baten-5.495-5.057-5.153-5.787-634
Stortingen in reserves-530-47-111-64
Onttrekkingen aan reserves8274076581.278620
Resultaat-4.721-4.651-4.542-4.620-78

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Analyses

Jaar 2015. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.

Primitieve begrotingGewijzigde begrotingRealisatieVerschil
ProgrammaonderdeelLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo
Wegen-straten-verkeermaatregel-3.10372-3.031-3.15987-3.072-3.880129-3.751-72042-678
Verkeersmaatregelen te land000000000000
Waterkering/afwatering ed.-920-92-1130-113-1180-118-60-6
Openbaar groen/openluchtrecr.-1.76120-1.741-1.885110-1.775-1.864145-1.719213455
Ov recreatieve voorzieningen-1930-193-1930-193-1990-199-60-6
Salso voor bestemming-5.15092-5.057-5.350197-5.153-6.061274-5.787-71177-634
Storting in reserves000-470-47-1110-111-640-64
Onttrekking aan reserves0407407065865801.2781.2780620620
Saldo na bestemming-5.150499-4.651-5.397856-4.542-6.1721.552-4.620-775696-78

Specificatie van het resultaat

Verschillen ten opzichte van de begroting 2015. Positieve waarde is voordeel. Bedragen x € 1.000.

ProductDirecte L&BToerekeningen kapitaallastenToerekeningen urenSaldo van lasten en batenReserve- mutatiesResultaat
Wegen-straten-verkeermaatregel77-77924-6780-678
Verkeersmaatregelen te land000000
Waterkering/afwatering ed.-600-60-6
Openbaar groen/openluchtrecr.610-555055
Ov recreatieve voorzieningen-600-60-6
Mutaties reserves functie 0/90000556556
Totaal programma126-77919-634556-78

Analyse van het resultaat

Wegen-straten-verkeersmaatregelen

€ 678.000 N

Een nadeel van € 762.000 is ontstaan doordat er op een aantal wegen aanpassingen gedaan moesten worden in verband met de N348. (Vilstersetraat, Stationsstraat, fietsroute Kanaaldijk en zuidelijke aansluiting N348). Deze kosten zijn ten laste gebracht van de exploitatie. Dekking hiervan was beschikbaar door provinciale gelden en binnen de algemene reserve reeds bestemd.
De onttrekking uit de reserve wordt hieronder vermeldt bij de mutaties reserves functie 3.

Onderstaande budgetten zijn niet volledig benut en worden voorgesteld als resultaatbestemming.

  • Herinrichting/woonomgeving: € 60.000
  • Dorpsplein Oudleusen: € 24.000

Openbaar groen/openluchtrecreatie

€ 55.000 V

Een aantal projecten uit het Groenstructuurplan is doorgeschoven naar 2016 in verband met vertraging doordat burgerparticipatie meer tijd en overleg heeft gevergd. Als gevolg van de flora- en faunawetgeving zijn een aantal projecten verder in de tijd komen te staan (seizoensgebonden uitvoeringsmogelijkheid). Daarom is er een voordeel van € 38.000. Voorgesteld wordt om dit bedrag als resultaatbestemming mee te nemen. Op de exploitatiepost openbaar groen is een beperkt voordeel van € 11.000. Daarnaast is er een voordeel van € 6.000 ontstaan op het budget voor onderhoud van het pontje Hessum.

Mutaties reserves functie 3

€ 556.000 V

Zoals hierboven vermeld (Wegen-straten-verkeersmaatregelen) zijn een groot deel van de aanpassingen van de wegen ten laste van de exploitatie gebracht. Deze gelden zijn in 2010 beschikbaar gesteld met als dekking de algemene reserve vrij besteedbaar. Nu een groot deel van deze aanpassingen gerealiseerd zijn, wordt ook de onttrekking uit de reserve gedaan.