Om de risico’s te beheersen en bijsturen mogelijk te maken is inzicht in de risico’s noodzakelijk.
Jaarlijks worden de exploitaties herzien en worden de inschattingen van toekomstige kosten en opbrengsten beoordeeld en waar nodig aangepast. Voorzienbare risico’s worden verwerkt in de desbetreffende grondexploitatie.
Onvoorzienbare risico’s
Onvoorzienbare risico’s zoals het hoger uitvallen van de kosten voor het bouw- en woonrijp maken, worden zoveel mogelijk opgevangen binnen de grondexploitatie. Naast deze tegenvallers van al geraamde kosten kan het ook voorkomen dat zich specifieke project risico’s voordoen. Bijvoorbeeld verplichtingen in contracten met ontwikkelaars of grondeigenaren, locatiekenmerken, vervuiling en planschade. Per project zal er worden geïnventariseerd of er sprake is van project specifieke risico’s. Deze zullen zo veel mogelijk worden gekwantificeerd. Eventuele risico’s moeten zoveel mogelijk gedekt worden uit de post onvoorzien in de desbetreffende exploitatie.
Er zijn ook onvoorzienbare risico’s die samenhangen met de zogenaamde marktrisico’s, zoals renterisico’s, verwervingsrisico’s en afzetrisico’s. Deze risico’s worden gezien als generieke risico’s die voor alle grondexploitaties van toepassing zijn en invloed op elkaar hebben. Deze risico’s zijn niet vertaald in de post onvoorzien in de exploitaties. Eventuele tegenvallers die niet gedekt kunnen worden uit de grondexploitatie zullen dan gedekt moeten worden uit de algemene reserve grondbedrijf. Om de generieke economische risico’s binnen de grondexploitaties te kwantificeren wordt een planmatig en cyclisch risicomodel toegepast. Dit risicomodel kenmerkt zich door het financieel vertalen van een situatie wanneer sprake is van een (geringe) verslechtering van de economische situatie of stagnatie op de vastgoedmarkt.
Algemene risico's
In onderstaande tabel zijn een aantal algemene risico's opgenomen die zich voor kunnen doen en welke beheersmaatregelen hiervoor zijn genomen. Aangezien deze risico's in voldoende mate worden beheerst is hier geen bedrag aan gekoppeld.
Risico | Maatregel |
---|
Bedrijfsvoering grondexploitaties | - Tijdig actualiseren van niet in exploitatie genomen gronden en overige gronden. Deze worden opgenomen in het MPG.
- Jaarlijks taxeren van de significante niet in exploitatie genomen gronden en overige gronden waardoor risico's eerder worden gesignaleerd.
- Afweging afwaardering niet in exploitatie genomen gronden.
- Marktvraaganalyse voor bouwgrond en effecten daarvan op de waardering van gronden. Deze is in 2015 weer uitgevoerd.
- Parameters en uitgangspunten actueel houden en financieel vertalen om tijdig resultaten te kunnen bijsturen.
- Afweging (tussentijdse) winstnemingen.
- Afweging al of niet storten in reserves.
- Verbeteren informatievoorziening gemeenteraad, mede door het opstellen van een MPG.
- Terughoudend aankoopbeleid.
- Afweging afstoten van gronden die zeker niet in exploitatie genomen worden.
- Winstneming vooraf (25%) op verwacht resultaat grondexploitaties in te berekenen weerstandsvermogen.
|
Europese en rijksmaatregelen Macro economische ontwikkelingen Financiële /economische crisis | - Verbeteren risicomanagement grondbeleid.
- Bepalen weerstandsvermogen grondexploitaties.
- Jaarlijks herzien van de grondexploitaties en de inschattingen aanpassen aan de huidige marktomstandigheden.
- In beeld brengen risicovolle grondexploitaties.
|
Consumentenvertrouwen | - Voorlichting.
|
Stagnatie bouw | - Uitvoeren van marktonderzoek naar bedrijventerreinen en een behoefte onderzoek naar de woningmarkt
- Marktpartijen betrekken bij bouwprojecten.
|
Minder belangstelling bouwgrond | - Verlagen uitgifteprijzen (grote) kavels.
- Waar mogelijk herverkaveling.
- Stimuleringssubsidies.
- Doorlopend uitgifteproces in plaats van 1x per jaar een uitgifteronde.
- Verkoop aan niet gebondenen aan de gemeente.
|
In 2015 zijn de risico's en beheersmaatregelen op basis van een cyclisch proces (checks and balances) verder/beter in beeld gebracht. Dit houdt in dat risico sessies zijn gehouden, waarbij op basis van brainstormen risico's zijn geïnventariseerd. Vervolgens zijn de geconstateerde risico's gekwantificeerd op basis van kans x impact. Als laatste zijn de beheersmaatregelen geformuleerd behorende bij de risico's.
In onderstaand overzicht zijn de totale risico's per complex opgenomen (kans x impact). Op het moment dat complexen winstgevend zijn kan een deel van het risico worden opgevangen door de verwachte winsten. Voor het risicoprofiel wordt 25% van de verwachte winst in mindering gebracht op het risico.
Complex | Grex resultaat (25%) | Risico | Risicoprofiel jaarrekening 2015* | Risicoprofiel jaarrekening 2014 |
Grift III | 122.389 | 1.177.500 | 1.056.000 | 1.178.000 |
Posthoornweg West | 5.921 | 27.868 | 22.000 | 21.000 |
Parallelweg | 1.123 | 12.500 | 12.000 | 52.000 |
Subtotaal bedrijventerreinen | 129.433 | 1.217.868 | 1.090.000 | 1.251.000 |
De Gerner Marke | 564.204 | 217.500 | - | - |
Vechtstraat | 306 | - | - | 100.000 |
Waterfront | 15.484 | 217.000 | 202.000 | 367.000 |
De Spiegel | 2.509 | - | - | - |
Westerbouwlanden Noord | 921.848 | 820.000 | - | 495.000 |
De Nieuwe Landen | 177.910 | 24.000 | - | - |
De Nieuwe Landen II | 259.011 | 175.000 | - | - |
De Koele | 127.329 | 50.000 | - | - |
Muldersveld II | 68.630 | - | - | |
Oosterdalfsen | 279.974 | 400.000 | 121.000 | - |
Subtotaal woningbouwlocaties | 2.417.204 | 1.903.500 | 323.000 | 962.000 |
Extra kostenstijging van 1% en een extra opbrengstendaling van 1%. Kans inschatting 10%. | | 455.646 | 456.000 | 300.000 |
Subtotaal exploitatie overstijgend | - | 455.646 | 456.000 | 300.000 |
Totaal | 2.546.638 | 3.577.014 | 1.869.000 | 2.513.000 |
Een belangrijk risico heeft betrekking op de vennootschapsplicht. De gemeenten is voor het deel van haar taken die zij uitvoert vanaf 1 januari 2016 aangemerkt als ondernemer en wordt hiermee vennootschapsplichtig. De vennootschapsbelasting is niet ingerekend op de grondexploitaties, maar is een belasting die opgelegd wordt aan de gemeente als geheel. Hierdoor is dit risico niet meer specifiek opgenomen onder de grondexploitaties.
Op basis van deze risico inschatting loopt de gemeente een totaal risico van circa € 1,9 miljoen. Bij de inschatting van de risico's is er rekening mee gehouden dat niet alle risico's zich gelijktijdig voordoen. De gemeente moet voor het totale risico voldoende buffers hebben om deze op te vangen. Dit wordt bij het weerstandsvermogen nader toegelicht.