Programma 5.

Onderwijs en vrije tijd

Het programma omvat het lokaal onderwijsbeleid, waarbinnen aandacht wordt besteed aan de zorg voor onderwijshuisvesting, leerlingenvervoer, leerplicht, schoolbegeleiding, logopedie, volwasseneneducatie en afspraken in de Lokale Educatieve Agenda (LEA).
Ook leefbaarheid en vrije tijd vallen binnen dit programma. Er wordt ingezet op goede voorzieningen in de gemeente wat de leefbaarheid bevordert. Het gaat hierbij niet alleen om fysieke voorzieningen, maar ook de kracht van de samenleving is een belangrijk uitgangspunt.
Sport en sportbeleving, cultuur maar ook recreatie en toerisme zijn belangrijke pijlers op het gebied van onderwijs en vrije tijd.

Financien

Begroot na wijziging
€ -5.189.423
Realisatie
€ -5.360.577
Resultaat
€ -171.154
Wat heeft het gekost?

Prestaties 2015

5.1 Beweging en sportenVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Breder inzetten van de buurtsportcoaches en de ambassadeurs van het Jeugdsportfonds.100%
Onderzoek doen naar besparing op de energielasten en/of het opwekken van eigen energie bij de zwembaden.100%
5.2 Voorzieningenniveau in de kernenVoortgangRealisatieBudgetToelichting
In 2015 een inventarisatie maken van de voorzieningen in de kernen. Deze inventarisatie gebruiken we voor het in 2016 opstellen van een integrale visie op de leefbaarheid per kern.0%
Toelichting

De gemeente heeft meegedaan aan een subsidietender van Stimuland, waarmee invulling zou worden gegeven aan de inventarisatie. De subsidieaanvraag is niet gehonoreerd door de provincie. In april 2016 hebben wij uw commissie geïnformeerd over de processtappen om voor dit thema aan te sluiten bij de implementatie van de Omgevingswet.

Vergunningsprocedures verkorten, flexibele verkaveling.100%
5.3 Recreatie en toerismeVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Onderzoek doen naar het vergroten van de natuurbeleving van de Vecht.100%
Het aanbrengen van uitgekiende voorzieningen in of nabij de Vecht.100%
Verder ontwikkelen en duidelijk aangeven van Vechtdalbrede toeristische routes.50%
Uitwerking bestuurlijke agenda Vechtdal (Vechtdalkompas: visie op voeding, zorg, verblijf, water en organisatie)100%

Prestaties voorgaande jaren

5.2 Lokale Educatieve AgendaVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Aansluiting maken tussen de zorgstructuur in het onderwijs (Passend Onderwijs) en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG).100%
6.1 BibliothekenVoortgangRealisatieBudgetToelichting
De bibliotheek maakt een plan van aanpak voor de samenwerking met het primair onderwijs.100%
De bibliotheek heeft een leidende rol in de ontwikkeling van de gezamenlijke programmering in Kulturhus Trefkoele+ in Dalfsen.100%
6.4 CultuurarrangementVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Opzetten van een organisatiestructuur rondom het cultuurarrangement.0%
Toelichting

Vanuit de toeristische en culturele partners blijkt er geen behoefte aan een structureel overleg rondom cultuur en toerisme.

6.5 VrijwilligerswerkVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Een nieuw vrijwilligersbeleid ontwikkelen en opstellen.100%
6.6 Welzijn- en sportaccommodatiesVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Afronding werkzaamheden middengebied Nieuwleusen: accommodatie d' Ommerdieck.25%
Toelichting

Korfbalvereniging d'Ommerdieck is niet langer betrokken bij de ontwikkelingen voor het middengebied Nieuwleusen en is in overleg met SV Nieuwleusen over nieuwe gezamenlijke accommodatie.

Nadere uitwerking plannen Schakel Nieuwleusen (projectfase 1); als onderdeel van kulturhus-concept Nieuwleusen.100%
6.7 SportVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Het herbestemmen van de beschikbare middelen voor de sportsubsidie voor mensen met een beperking.75%
Toelichting

De conceptnotitie sporten met een beperking ligt ter inspraak voor.

Uitvoering nota sport- en beweegbeleid.75%
Toelichting

Niet alle voorziene actiepunten t/m 2015 zijn uitgevoerd.

7.4 Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuterspeelzaalwerkVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Bestuurlijke afspraken rondom VVE (vastgelegd in de Lokaal Educatie Agenda) met betrokken organisaties verder uitwerken en regie voeren op de uitvoering daarvan.75%
Toelichting

Er zijn goede stappen gezet in de overdracht van de voorschool naar de basisschool, die inmiddels naar tevredenheid verloopt. Ook zijn de VVE-plaatsen uitgebreid en worden meer doelgroepkinderen geïndiceerd en toegeleid naar een VVE-plaats. Bijna alle kinderdagverblijven en peuterspeelzalen gaan werken met een kindvolgsysteem. Wat niet van de grond is gekomen, zijn de afspraken met schoolbesturen over de resultaten van vroegschoolse educatie. De samenwerking met basisonderwijs heeft zich het afgelopen jaar vooral gericht op het passend onderwijs en de jeugdhulp. Bestuurlijke afspraken over VVE hadden onvoldoende prioriteit.

Landelijke plannen rondom voorschoolse voorzieningen vertalen in lokaal beleid.0%
Toelichting

We wachten nog steeds op de brief van de minister over de toekomst van het peuterwerk en de daarbij behorende financiële gevolgen. Hierna zal de beleidsvorming gaan starten. Vast staat wel dat het nieuwe beleid uiterlijk 1 januari 2018 uitgevoerd moet gaan worden.

Indicatoren

5.1 Beweging en sportenBronNulmetingBegroot 2015Stand december 2015Toelichting
Voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (12 t/m 15 jaar)Gezondheidsatlas GGD89% (2011)89%geen nieuwe gegevens
Toelichting

Maakt onderdeel uit van GGDmonitor jeugd. Verwachting is dat resultaten nieuwe monitor jeugd in 2016 bekend zijn.

Voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (16 t/m 23 jaar)Gezondheidsatlas GGD49% (2011)49%geen nieuwe gegevens
Toelichting

Maakt onderdeel uit van GGDmonitor jeugd. Verwachting is dat resultaten nieuwe monitor jeugd in 2016 bekend zijn.

Voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (65 en ouder)Gezondheidsatlas 201564% (2011)64%geen nieuwe gegevens
Toelichting

Maakt onderdeel uit van GGDmonitor ouderen. Verwachting is dat resultaten nieuwe monitor ouderen eind 2016 bekend worden.

5.2 Voorzieningenniveau in de kernenBronNulmetingBegroot 2015Stand december 2015Toelichting
Voorzieningen in de kernen op niveau houden of brengenInventarisatieniet uitgevoerd
5.3 Recreatie en toerismeBronNulmetingBegroot 2015Stand december 2015Toelichting
Aantal werkzame personen in de sectorLisa/Biro802 (2012)835959*
Toelichting

* Dit betreft het aantal per april 2015.

Aantal overnachtingen (dagrecreatie niet meetbaar)Gemeente172.000 (2012)175.000170.463

Wat heeft het gekost?

ProgrammaonderdeelRekening 2014Begroting 2015
Primitief
Begroting 2015
(Na wijzigingen)
Rekening 2015Saldo 2015
Lasten-12.364-5.819-10.105-6.3663.738
Baten30748635443884
Saldo van lasten en baten-12.057-5.333-9.751-5.9293.822
Stortingen in reserves0-46-46-75-29
Onttrekkingen aan reserves02504.608643-3.964
Resultaat-12.057-5.129-5.189-5.361-171

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Analyses

Jaar 2015. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.

Primitieve begrotingGewijzigde begrotingRealisatieVerschil
ProgrammaonderdeelLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo
Basisonderwijs excl huisv O&B-980-98-890-89-930-93-40-4
Basisonderwijs huisvesting O&B-1.0490-1.049-1.0560-1.056-1.07813-1.065-2213-9
Bijz basisonderw excl huisv000000000000
Bijz basisonderw huisvesting000000000000
VGO onderwijshuisvesting O&B-70-7-70-7-70-7000
Bijz voortgezet onderw excl hv000000000000
Bijz voortgezet onderw huisv000000000000
Gem. baten/lasten vh onderwijs-1.00553-952-90561-844-87267-80533639
Volwasseneneducatie-55550-55550-4343012-120
Openbaar bibliotheekwerk-5390-539-6530-653-6640-664-110-11
Vormings- en ontwikkelingswerk-1400-140-1400-140-90-8-9850-842
Sport-1.632336-1.296-1.585188-1.397-1.591260-1.331-67266
Groene sportvelden/terreinen-49631-465-49631-465-51033-477-152-12
Kunst-1390-139-2480-248-2259-21623932
Musea-10-1-10-1000101
Openbaar groen/openluchtrecr.-1750-175-1750-175-1730-173202
Ov recreatieve voorzieningen-210-21-4.2090-4.209-6101-6083.59913.600
Kinderdagopvang-46212-450-48619-467-41220-39274175
Salso voor bestemming-5.819486-5.333-10.105354-9.751-6.366438-5.9293.738843.822
Storting in reserves-460-46-460-46-750-75-290-29
Onttrekking aan reserves025025004.6084.60806436430-3.964-3.964
Saldo na bestemming-5.865736-5.129-10.1514.961-5.189-6.4411.081-5.3613.709-3.881-171

Specificatie van het resultaat

Verschillen ten opzichte van de begroting 2015. Positieve waarde is voordeel. Bedragen x € 1.000.

ProductDirecte L&BToerekeningen kapitaallastenToerekeningen urenSaldo van lasten en batenReserve- mutatiesResultaat
Basisonderwijs excl huisv O&B-400-40-4
Basisonderwijs huisvesting O&B-6-30-90-9
Bijz basisonderw excl huisv000000
Bijz basisonderw huisvesting000000
VGO onderwijshuisvesting O&B000000
Bijz voortgezet onderw excl hv000000
Bijz voortgezet onderw huisv000000
Gem. baten/lasten vh onderwijs390039039
Volwasseneneducatie000000
Openbaar bibliotheekwerk-1100-110-11
Vormings- en ontwikkelingswerk420042042
Sport4125066066
Groene sportvelden/terreinen-2290-120-12
Kunst924032032
Musea100101
Openbaar groen/openluchtrecr.200202
Ov recreatieve voorzieningen-1713.77103.60003.600
Kinderdagopvang750075075
Mutaties reserves functie 0/90-6000-600-3.393-3.993
Totaal programma-43.22603.222-3.393-171

Analyse van het resultaat

Gemeentelijke baten/lasten voor het onderwijs

€ 39.000 V

Het leerlingenvervoer is voor 2015 opnieuw aanbesteed. Dit heeft geleid tot lagere kosten, waardoor in de voorjaarsnota 2015 € 100.000 kon worden afgeraamd en is met de 2e bestuursrapportage nog eens € 25.000 afgeraamd. Ook het actief stimuleren van kinderen om op de fiets te gaan en een kleiner aantal leerlingen dat gebruik maakt van het vervoer draagt bij aan het positieve resultaat.

Vormings- en ontwikkelingswerk

€ 42.000 V

In 2014 is er besloten om te stoppen met het afnemen van de diensten van kunstencentrum Muzerie. De scholen krijgen nu een deel van de bijdrage die oorspronkelijk voor Muzerie bedoeld was.
Daarnaast is de combinatiefunctionaris cultuur een structurele functie geworden die niet meer uit dit budget bekostigd wordt.

Sport

€ 66.000 V

Zwembad de Gerner. Voordeel € 31.000.
Door lagere eenheidsprijzen en een positieve eindafrekening over 2014 zijn de energiekosten lager uitgevallen dan begroot. Dit levert een voordeel op van € 21.000. Daarnaast is het budget voor inhuur van personeel niet volledig benut, voordeel € 10.000.
In 2015 is het gymnastieklokaal Molendijk afgestoten. Sluiting betekent een eenmalig nadeel van € 12.000. Met name door het uitblijven van huuropbrengsten.
Op het product Sport, subsidies/sportraad zijn minder activiteiten gerealiseerd of anders gerealiseerd, wat een voordeel oplevert van € 32.000.
Door het realiseren van minder uren op combinatiefunctionarissen is hier een voordeel van € 15.000.

Kunst

€ 32.000 V

Het betreft hier geen actief beleid. Derhalve zijn activiteitsgelden niet ingezet.

Overige recreatieve voorzieningen

€ 3.600.000 V

In 2014 is het Provinciaal MeerJarenProgramma financieel afgesloten en is een bedrag ten gunste van het resultaat gebracht. In 2015 zijn nog lasten gekomen die daarom ten laste komen van het resultaat 2015. Verder is in 2015 een raadbesluit genomen inzake sporthal de Schakel en Kulturhusplannen Nieuwleusen. Dit is in 2015 niet gerealiseerd.

Kinderdagopvang

€ 75.000 V

Het beschikbaar gestelde budget voor de verdere doorontwikkeling van scholing en voor-en vroegschoolse educatie kan vrijvallen. De eventuele scholingskosten zijn opgevangen binnen het huidige budget.

Mutaties reserves functie 5

€ 3.993.000 N

Dit betreffen de door de raad besloten projecten die niet gerealiseerd zijn. Het gaat om sporthal de Schakel en Kulturhusplannen Nieuwleusen. In dit geval de Schakel € 2.670.000 en het kultuurhus Nieuwleusen € 1.300.000. Overige afwijking is € 23.000