Programma 1.

Bestuur

Het programma omvat alle taken van raad en college op het terrein van het openbaar bestuur en de ondersteuning en dienstverlening hierbij door de gemeentelijke organisatie.
Tot dit programma behoren ook de algemene dekkingsmiddelen (inkomsten die de gemeente min of meer vrij kan besteden). In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt ingegaan op het gevoerde beleid op het gebied van de ondersteunende taken door de organisatie. De paragrafen Lokale heffingen en Financiering hebben ook een sterke relatie met de producten van dit programma en geven inzicht in het gevoerde beleid op deze terreinen.

Financien

Begroot na wijziging
€ 22.084.605
Realisatie
€ 22.450.597
Resultaat
€ 365.992
Wat heeft het gekost?

Prestaties 2015

1.1 BurgerparticipatieVoortgangRealisatieBudgetToelichting
Het burgerpanel inzetten om input te krijgen van onze inwoners bij nieuwe projecten/beleidsontwikkelingen.100%
Wij houden een klanttevredenheidsonderzoek.100%
Inzet van social media (Twitter en Facebook) uitbreiden om met verschillende doelgroepen te communiceren.100%
Opmerkingen, vragen en klachten via social media behandelen als bijvoorbeeld e-mail en telefonische contacten.50%
Toelichting

We behandelen opmerkingen, vragen en klachten via social media wel af, maar deze worden nog niet officieel geregistreerd. Met de registratie willen we medio 2016 beginnen.

1.2 Jaarlijks een sluitende begrotingVoortgangRealisatieBudgetToelichting
In 2015 wordt een nota reserves en voorzieningen vastgesteld.100%
We zullen ons voorbereiden om vennootschapsbelasting per 1-1-2016 te hebben ingevoerd.100%
Het verbetertraject planning en control afronden in 2015.100%

Indicatoren

1.1 BurgerparticipatieBronNulmetingBegroot 2015Stand december 2015Toelichting
Oordeel burger over informatie gemeente (voldoende en toegankelijk)Waar staat je gemeente7,3 (2009) rapport-cijfer7,57,0
Aantal keren inzet burgerpanelProgrammaplan Dienstverlening2 (2013)23
1.2 Jaarlijks een sluitende begrotingBronNulmetingBegroot 2015Stand december 2015Toelichting
Positief begrotingssaldoBegroting 2015-€ 81.000€ 108.000

Wat heeft het gekost?

ProgrammaonderdeelRekening 2014Begroting 2015
Primitief
Begroting 2015
(Na wijzigingen)
Rekening 2015Saldo 2015
Lasten-7.200-6.403-6.379-7.094-715
Baten30.33828.20727.70428.9721.268
Saldo van lasten en baten23.13821.80421.32621.878553
Stortingen in reserves-2.488-2.045-1.486-1.628-143
Onttrekkingen aan reserves2.2181.9762.2452.201-44
Resultaat22.86821.73522.08522.451366

Grafische weergave van lasten en baten naar product

Analyses

Jaar 2015. Verschil op basis van gewijzigde begroting en realisatie. Bedragen x € 1.000.

Primitieve begrotingGewijzigde begrotingRealisatieVerschil
ProgrammaonderdeelLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldoLastenBatenSaldo
Bestuursorganen-1.18347-1.136-1.18847-1.141-1.17737-1.13911-102
Bestuurlijke ondersteuning college B&W-1.61812-1.606-1.82112-1.809-1.92458-1.866-10346-57
Burgerzaken-1.03115-1.016-1.02515-1.010-1.02522-1.003077
Secretarie leges burgerzaken-131452321-161432271-219493275-57614
Bestuurlijke samenwerking-1670-167-1670-167-1780-178-110-11
Best onderst raad/rekenkamer-22413-211-23513-222-20713-19428129
Nutsbedrijven-19409390-19415396-27570543-7155148
Geldleningen < 1 jaar01010010100000-10-10
Overige financiele middelen-35046-32016-32017000
Geldleningen/uitzetting > 1 jr02.2562.25601.9361.93602.0812.0810145145
Uitkeringen gemeentefonds019.29219.292019.14819.148019.27519.2750127127
Algemene baten en lasten-410-4130030000-300-30
Uitvoering Wet WOZ-3780-378-3780-378-3610-36116016
Baten OZB-gebruikers0714714071471406766760-38-38
Baten OZB-eigenaren04.0254.02504.0254.02504.0614.06103636
Baten baatbelasting000000000000
Baten toeristenbelasting017317301531530153153000
Baten hondenbelasting0143143014314301411410-2-2
Baten precariobelasting021210212102929088
Heffing-invordering gem belast-540-54-540-54-610-61-70-7
Saldo van kostenplaatsen-1.553576-977-1.357601-756-1.9111.342-569-555742187
Salso voor bestemming-6.40328.20721.804-6.37927.70421.326-7.09428.97221.878-7151.268553
Storting in reserves-2.0450-2.045-1.4860-1.486-1.6280-1.628-1430-143
Onttrekking aan reserves01.9761.97602.2452.24502.2012.2010-44-44
Saldo na bestemming-8.44930.18421.735-7.86429.94922.085-8.72231.17322.451-8581.224366

Specificatie van het resultaat

Verschillen ten opzichte van de begroting 2015. Positieve waarde is voordeel. Bedragen x € 1.000.

ProductDirecte L&BToerekeningen kapitaallastenToerekeningen urenSaldo van lasten en batenReserve- mutatiesResultaat
Bestuursorganen120-11202
Bestuurlijke ondersteuning college B&W15-710-570-57
Burgerzaken28-210707
Secretarie leges burgerzaken400404
Bestuurlijke samenwerking-1100-110-11
Best onderst raad/rekenkamer253029029
Nutsbedrijven155-801480148
Geldleningen < 1 jaar-1000-100-10
Overige financiele middelen000000
Geldleningen/uitzetting > 1 jr145001450145
Uitkeringen gemeentefonds127001270127
Algemene baten en lasten-3000-300-30
Uitvoering Wet WOZ160016016
Baten OZB-gebruikers-3800-380-38
Baten OZB-eigenaren360036036
Baten baatbelasting000000
Baten toeristenbelasting000000
Baten hondenbelasting-200-20-2
Baten precariobelasting800808
Heffing-invordering gem belast-700-70-7
Saldo van kostenplaatsen559-320-521870187
Mutaties reserves functie 0/90000-187-187
Totaal programma1.032-417-63553-187366

Analyse van het resultaat

Bestuurlijke ondersteuning, college van Burgemeester en Wethouders

€ 57.000 N

Het verschil wordt veroorzaakt door diverse onttrekkingen uit reserves waarvan de tegenboeking, dus budgetneutraal terugkomt op mutaties reserves functie 1. Het gaat om een totaal bedrag van
€ 73.000 nadelig, t.b.v. intranet, grote projecten, KCC en organisatieontwikkeling. Daarnaast een nadeel van € 10.000 i.v.m. meerkosten accountant. Het voordeel van € 26.000 wordt veroorzaakt door het vrijvallen van de voorziening mobiliteit.

Bestuursondersteuning Raad/rekenkamer

€ 29.000 V

De griffie heeft geen gebruik gemaakt van externe adviseurs, € 7.500. Daarnaast zijn de opleidingskosten en kosten voor de raadsexcursie lager uitgevallen dan begroot, samen € 9.500.
Het voortraject in het onderzoek van de rekenkamer naar inhuur derden heeft meer tijd in beslag genomen dan vooraf werd ingeschat. Inmiddels is de onderzoeksopdracht gegund, maar de werkzaamheden zullen pas in 2016 worden uitgevoerd, voordeel € 12.000.

Nutsbedrijven

€ 148.000 V

Dit voordeel wordt voor € 141.000 veroorzaakt door de verkoop van Escrow. Hogere opbrengst dividend Rova van € 23.000. Minder rente ontvangen dan begroot van Vitens € 16.000.

Geldleningen/uitzetting > 1jr

€ 145.000 V

Voordeel op rente door niet geraamde rente en aflossing Veiligheidsregio en duurzaamheidslening, gezamenlijk € 58.000. Daarnaast is er een voordeel van € 87.000 op de bespaarde rente. We rekenen rente toe aan de reserves en wel over de reservestand per 1 januari van (in dit geval) 2015. In 2014 is er minder uit de reserves gehaald dan geraamd (de reserves blijven dus hoger). De rente die hierover toegerekend wordt, wordt dus ook hoger (= een voordeel). Bij de mutatie reserves hieronder is dit voor het zelfde bedrag een nadeel.

Uitkeringen gemeentefonds

€ 127.000 V

Voordeel van € 9.000 i.v.m. teruggave de btw van de VNG. In de decembercirculaire 2015 zijn een aantal aanpassingen verwerkt. Ook is een aantal maatstaven definitief vastgesteld over voorgaande jaren en 2015, waardoor het voordelig effect op € 118.000 komt.

Algemene baten en lasten

€ 30.000 N

In de begroting wordt rekening gehouden met een post onvoorzien van € 83.340. In 2015 is hier een te groot beroep op gedaan. Zijnde € 5000 voor de rolstoelopgang van het evenemententerrein Dalfsen, € 30.000 archeologisch onderzoek Oosterdalfsen en voor € 78.000 de overkluizing in Lemelerveld.

Baten OZB-gebruikers

€ 38.000 N

Bij het opstellen van OZB inkomsten voor gebruikers wordt rekening gehouden met leegstand. De doorwerking van de leegstand veroorzaakt dit verschil.

Baten OZB-eigenaren

€ 36.000 V

Bij het opstellen van de OZB inkomsten voor eigenaren is het geprognosticeerde effect van de waardestijging lager ingeschat dan werkelijk blijkt te zijn.

Saldo van kostenplaatsen

€ 187.000 V

Bij het vaststellen van de nieuwe nota reserves en voorzieningen is besloten dat er geen ondergrens meer is voor de voorziening groot onderhoud gebouwen, dit betekent een vrijval (voordeel) van € 500.000.
Bij de voorjaarsnota is aangegeven dat er een voordeel van € 320.000 op konden nemen in verband met het niet meer toerekenen van rente aan voorzieningen. Dit voordeel is door ons geraamd op het product saldo kostenplaatsen. De werkelijke verwerking van dit voordeel komt terug op diverse producten door de gehele jaarrekening.
Andere kleine mutaties met een voordeel van € 7.000.

Mutaties reserves functie 1

€ 187.000 N

De werkelijk toegerekende rente aan reserves is € 87.000 hoger dan geraamd. De toe te rekenen rente wordt begroot op de begrote stand van de reserves op 1 januari. De werkelijke stand van de reserves is hoger, omdat niet alle geraamde onttrekkingen ook werkelijk onttrokken zijn. Daardoor wordt de werkelijk toegerekende rente ook hoger.
De kapitaallasten voor het gemeentehuis waren geraamd met een omslagrente van 5%. In werkelijkheid rekenen we met een rente van 4%, dit is een voordeel op de kapitaallasten. Echter, de onttrekking aan de reserve wordt ook € 100.000 lager dan geraamd. Bij de mutaties reserves levert dit een nadeel op.